Chapmans Peak, Goldfish, Langa, Sterkfontein...... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marc Leeuw - WaarBenJij.nu Chapmans Peak, Goldfish, Langa, Sterkfontein...... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marc Leeuw - WaarBenJij.nu

Chapmans Peak, Goldfish, Langa, Sterkfontein......

Door: Marc de Leeuw

Blijf op de hoogte en volg Marc

06 April 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik ben alweer bijna 2 maanden in Zuid Afrika. De tijd vliegt echt voorbij!
Waar jullie in Nederland nu lekker in de regen en (natte) sneeuw zitten. Ben ik gister nog heerlijk naar het strand geweest. Helaas loopt de zomer hier ook een beetje op zijn eind. Maarja na zoveel weken zon verlang je soms wel eens een beetje naar wat koelere temperaturen….

Op mijn stage gaat het op dit moment ook wel lekker. Het is kaart brengen van de bedrijfsprocessen in wel redelijk duf, maar verder is het echt prima vol te houden. Dinsdag ga ik een kijkje nemen bij Chicago, de musical om te kijken hoe het er daar allemaal aan toe gaat. Ik had er gister ook nog met een flinke korting naar toe kunnen gaan, maar het was een beetje kortdag. Er komt vast nog een volgende keer!

Doordat ik gewoon 5 dagen in de week stage loop kan ik helaas alleen maar leuke dingen doen in het weekend. In het begin was ging ik doordeweeks nog wel eens op stap, maar ik kan er toch niet zo heel erg goed tegen. Ik ben ‘s morgens al niet de vrolijkste maar dan al helemaal niet! De weekenden zijn tot nu toe altijd goed gevuld geweest. Dit is eigenlijk pas het eerste weekend dat er niet echt iets op de planning staat. Vandaar dat ik mooi even de tijd heb op een flink verhaal te typen.

Vrijdag 7 maart

Ben ik samen met een aantal andere huisgenootjes uitgeweest in Longstreet . Eerst naar de Dubliners en daarna naar de Zula Bar. In de dubliners waren een heleboel dronken Argentijnse rugbyers. Die waren nogal erg handtastelijke naar de dames. We zijn daarna maar naar de Zula bar vertrokken. Daar moest ik er echter aan geloven…... Ik ben denk 10 keer in me kont geknepen. Als het nou allemaal mooie vrouwen waren geweest had ik er niet zoveel problemen mee gehad, maar dit waren gewoon stel hoeren die op mijn portemonnee uit waren. Het was buiten dat een erg gezellige avond!

Zaterdag 8 maart

Heerlijk uitgebrakt op het strand!

Daarna ben ik met Koen, Ilse, Marleen en Liset via Chapmans Peak Drive naar Kalkbay gereden. De Chapmans Peak Drive is een 10 km lange weg tussen Hout Bay en Noordhoek in. De weg is op 600 meter boven de zee uitgehouwen. Het behoort samen met o.a. de Route 66 tot 1 van de mooiste wegen ter wereld. Wij waren daar op het moment dat de zon onderging wat het nog mooier maakte. Het uitzicht was echt in 1 woord: Geweldig!
We zijn daarna gezellig uit eten geweest in Kalk Bay en hebben daarna Marleen en Liset thuis afgezet in simon’s town.

Zondag 9 maart

Het lang verwachte concert van Goldfish in the Botanical gardens van Kirstenbosch!
Je moet je even indenken dat je tussen de bergen en de mooie bomen in ligt/staat met een heerlijke alcoholische versnappering, luisterend naar een lekker muziekje! Niet verkeerd toch!
Goldfish is hier echt HOT in Zuid Afrika. Het zijn 2 Dj’s die hun muziek mixen met live saxofoons, drums, gitaren. Heerlijke muziek om even lekker op uit je dak te gaan. Het concert duurde helaas maar iets langer dan een uur. Maar goed. Ik ben hier nog 4 maanden dus ze komen vast nog wel een keer voorbij.

Zaterdag 15 maart

Ben ik samen met Irene, een huisgenootje, naar een reading club geweest in de township Langa. Er waren daar 60 a 70 kinderen uit de township verdeeld over 3 verschillende leeftijdscategorieën. De reading clubs dienen er uiteraard voor om de leesvaardigheid van de kids te verbeteren, maar ook om ze even uit alle ellende te halen van het dagelijkse leven.
We zijn na de reading club, samen met een collega van Ireen, vertrokken naar een vriendin van haar (ik ben die lastige Xhosa namen even kwijt). Die vriendin van haar woonde in Langa maar dan wel in normaal huis. Wat op valt is dat de scheidslijn heel dun is. Aan de ene kant van de straat zie je krotten en aan de andere kant de stenen huizen. Maar wat een hoop ellende zeg!

Nadat we even gezeten hebben zijn daarna naar de plaatselijke slager gegaan om eten te bestellen voor de middag. Ondertussen waren een aantal andere huisgenootjes ook onze kant uit gekomen. We kregen toen een kleine toer door Langa heen. We zijn o.a., bij een soort buurthuis geweest waar ze handwerk verkochten gemaakt door mensen uit Langa. Ook kregen we nog een dans voorgeschoteld die de zwarte mensen deden gedurende hun werk in de mijnen. Een filmpje kunnen jullie daarvan zien op mijn hyves. Na de toer door Langa hebben we het vlees opgehaald en hebben we gezellig met ze allen gegeten.

Het komt misschien niet zo heel goed naar voren, maar het was een erg indrukwekkende dag.

Zondag 16 maart

Ik ben die dag samen met Charlot en Irene gaan treinhoppen in Kalk Bay en Simon’s Town. 2 leuke plaatsjes langs de kust. In Simon’s Town waren dat weekend de Navy Days aan de gang, waardoor we het terrein van de Marine op mochten en de schepen mochten bekijken.
Die avond hebben we samen met aan aantal andere huisgenootjes, die ook onze kant op waren gekomen, gegeten bij Cape to Cuba in Kalk Bay.

Zaterdag 22 maart – donderdag 4 april

Eindelijk was het dan zover….. Terug naar alle mooie herinneringen van de zomer van 2006! Terug naar Sterkfontein! Dit keer met Henk – Jan, Ilse, Irene en Ireen. Eenmaal aangekomen voelde het, het klinkt een beetje cliché, echt als een soort “thuiskomen”. Het is toch een vertrouwd plekje met heel veel mooie herinneringen.

We hebben echt een heerlijke vakantie gehad. Op een “klein” incidentje na. Ireen is van een waterval gevallen in Swaziland. Om het hele verhaal te lezen moeten jullie even kijken op www.ireenlammerts.waarbenjij.nu Maar om even terugkerend op de leuke dingen van de vakantie…..
We hebben heel de vakantie niet zo gek veel gedaan. We hebben de panorama route gedaan. Langs pelgrims rest, Berlin Falls, God’s Window, Blyde River Canyon en de 3 rondavels. Een erg mooi tripje met heel veel mooie uitzichten.

We hebben ook 1 dagje Krugerpark met Pieter en Isabel gedaan. Waarin we echt heel erg veel gezien hebben. O.a. leeuwen, neushoorns, olifanten, buffels, zebra en nog veel meer. Erg leuke dagje waarop heel veel foto’s zijn gemaakt!

Ik ben ook nog een heel weekend met UNSA naar het Krugerpark geweest. Een echt heel erg geslaagd weekend. Ik kwam daar Joost en Simon, mijn roommies, weer tegen uit Kaapstad. We hebben die avond lekker gegeten en gedronken. De volgende dag moesten we er alweer om 5 uur uit voor een volle dag safari in een Jeep door het Krugerpark. De rangers geven overal uitleg bij. Zo weet ik nu zelfs hoe ik poep van een neushoorn en een olifant kan onderscheiden! Het was echt een heel erg leuke dag!


De volgende dag moesten we er weer vroeg uit voor een bootsafari op de olifantsrivier. Niet heel erg veel gezien, helaas. Die middag hebben we een Sunset walk gedaan door het krugerpark en daarna een bush braai gedaan tussen de leeuwen, luipaarden en neushoorns in. Echt heel gaaf!

Helaas zat het er de volgende dag alweer op!

Ik zou op de weg terug de rest ophalen uit Nelspruit, maar omdat Ireen van een waterval was afgevallen ging dat dus niet door. Ik heb hun nu de volgende dag opgehaald. Ireen heeft echt superveel geluk gehad. In het verleden was het 2 keer eerder gebeurd en deze mensen konden het niet meer na vertellen. Ireen heeft “slechts” een flink aantal kneuzingen en blauwe plekken.

We hebben de rest van de vakantie verder gerelaxed. De laatste avond hebben pieter en isabel nog baie lekker Zuid Afrikaanse gekookt voor ons. We hebben ze nog een leuke foto kado gegeven van ons voor alle hulp.

Het waren echt 2 heerlijke weken, die helaas veelste snel voorbij waren!

Voor het bekijken van de foto's en het filmpje, Kijk op: www.marc87.hyves.nl

  • 07 April 2008 - 06:15

    Rob Snelderwaard:

    Hoi Marc,

    Lijkt me geen vervelende plek om je stage te moeten doorbrengen. Je wordt natuurlijk een dagje ouder en dan gaat het doordeweeks doorhalen naturrlijk een stuk minder (kijk maar naar ons een concert en de volgende dag lekker brak op de bank)

    Ongeloofelijk dat jij in 1 dag bijna meer ziet in het Kruger Park waar wij bijna 3 dagen en nog en zelfde aantal dagen bij Lynett hebben moeten doorbrengen.

    Heb nu een meeting op het strand in Tel Aviv (ook niet verkeerd) en ze staan nu op mijn deur te boenken dat de taxi er staat.

    Drop vanavond nog wel wat in je mailbos.

    Shalom en mazzeltoff.

    Rob

  • 07 April 2008 - 07:12

    Marian:

    Hi Marcie,
    Wat heb je daar toch een saai, vervelend leventje!! Blij dat het met Ireen zo goed is afgelopen.Nooit gemerkt dat je niet de vrolijkste bent in de ochtend!?!?Nog 2,5 week en dan komen wij je lastigvallen daar, zie er naar uit!!
    dikke kus, knuffel en drukkie van je
    mammiexxxxx

  • 07 April 2008 - 08:22

    Pip:

    Hee Marciee!
    Fijn om weer een leuk en goed berichtje te krijgen van je!
    Jij hebt het verder wel naar je zin zo te zien!
    LiefsXX Pip

  • 07 April 2008 - 12:59

    Merel:

    Haay Marc!

    Wat fijn om te lezen dat je zo'n lekkere vakantie hebt gehad! Je hebt er zo te lezen lekker van genoten! Ik ga straks even op je hyves kijken naar de foto's van het prachtige Zuid-Afrika! Echt gaaf om al die beesten zonder tralies (als bij de dierentuin) te zien! Lijkt me echt zo'n geweldige ervaring!
    Wat een geluk dat die Ireen de val van de waterval heeft overleefd! Zal wel flink schrikken zijn geweest! Veel sterkte voor haar toegewenst!

    Zal wel weer even wennen zijn om na zo'n heerlijke vakantie weer achter het bureau op je stage te duiken!

    Mijn ouders zijn zaterdag aan gekomen in Suriname! Echt onwijs leuk ze weer te zien!
    We spreken elkaar wel weer!

    Liefs,

    Merel

  • 07 April 2008 - 13:08

    Michelle:

    Heej Marcie,

    Je verhaaltje is goed gelukt hoor! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je veel onderneemt! Papa en Mama kijken er ook erg naar uit om te komen. Zou zelf ook wel erg graag langs willen komen! Helaas is het nu een beetje erg druk met afstuderen en werken.
    Blijf genieten!

    Heel veel liefs, Mies

    P.S. Ik moest van opa vragen of je al trek hebt in kroketten.

  • 07 April 2008 - 20:33

    Thomas:

    hey goede vriend,

    goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt, we missen je wel een beetje op de terugkomdagen en in ziezo. heb nog veel plezier daar!!!!!!!!!!!!!

    mvg

    thomas

  • 08 April 2008 - 18:32

    Nancy:

    Hey Marc, Wat een geweldige verhalen! Ik krijg helemaal heimwee! Genieten nog!

    liefs
    Nancy

  • 08 April 2008 - 18:46

    Rob Krista Mike Dani:

    heej die marc,zo te lezen heb je het goed naar je zin. wel heel leuk dat je ook op de plaats bent geweest. gelukkig dat het met Ireen goed is af gelopen.Mike komt 23 aprl op de tv. dus je neefje wordt een filmster.
    nou Marc de groetteee en tot een volgende keer
    doeiiiiiiiiiiiiii

  • 08 April 2008 - 19:24

    Jan:

    Wat een verhalen, als je nou naar, beauty en the beast ging ipv chigago, kon je miss wel meedoen, als beauty of het beest natuurlijk, dat kan je zelf wel verzinnen! Als ik dit allemaal hoor lijkt me het alleen maar fantastich om ook bij jou langs te komen in dat mooie Afrika, toch maar is papa en mama lief aankijken, kan het eigenlijk niet missen natuurlijk.ik heb aant leren voor mijn laatste p vak en volgende week komt Marco alweer thuis, moet ik daar weer mee gaan zuipen!, om gek van te worden!
    De tijd vliegt echt voorbij, jij ook alweer 2 maanden weg man. Ik mis je wel hoor, even lekker voetbal kieken, bier drinken enz enz. maar goed. zo'n tijd daar vergeet je natuurlijk nooit meer, en moet je zeker gedaan hebben!
    Mooi dat je ook zo cultureel bent ingesteld, ik zou alleen maar op het strand hangen en leuke chicks kieken!
    Heb je al een leuke chick gespot dan behalve die hoeren?
    Dat soort verhalen zijn de lezers ook benieuwd naar he;)
    Spreek je snel ouwe!

    my

    Kus

  • 08 April 2008 - 20:58

    Merian:

    Ha die Marc
    DAt was een tyd geleden,maar ik hed vernomen dat je het erg druk hebt gehad de laatste weken.Erg leuk om de fotos van de plaats te zien,dan komen er toch veel leuke herrinneringen boven van die top vakantie.
    Leuk dat je ouders gauw komen.ik hoorde dat je dan ook een paar dagen vrij hebt,dat is wel tof.Als ik je niet meer spreek voor die tijd ,heel veel plezier met pap en mam.

  • 09 April 2008 - 08:35

    Anneke:

    Hoi Marc,
    Wat heb jij een heerlijk leven daar in Zuid-Afrika. Je hebt ook al het een en ander meegemaakt! Leuk dat je naar Chicago gaat, ben benieuwd hoe het is. Wij zijn vorige week bij Lisette geweest in Parijs, zij heeft daar ook haar draai goed gevonden. Jullie spreken elkaar nog weleens hoorde ik, hoor via haar verhalen over jouw belevenissen in Zuid-Afrika.
    Nou Marc, veel plezier nog en Gerard, Robin, Anouk en ik blijven je volgen!
    Liefs, XXX Anneke

  • 09 April 2008 - 17:04

    Marco:

    (te) Lang niet gesproken jongen! Goed om weer wat van je te horen... Je stage begint verdacht veel op een hele lange vakantie te lijken (net als bij mij dus!) Helaas zit mijn stage/vakantie er bijna op. Geniet er nog van, voor je het weet zit je weer in Nederland!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Ik ga stage lopen bij Hospitality Affairs in Kaapstad. Na afloop ga ik, als ik Z-A na 5 maanden nog niet zat ben, een reis maken.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 9619

Voorgaande reizen:

13 Februari 2008 - 10 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: