Strand, Ouders, Mama Africa, Robben Island, - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marc Leeuw - WaarBenJij.nu Strand, Ouders, Mama Africa, Robben Island, - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marc Leeuw - WaarBenJij.nu

Strand, Ouders, Mama Africa, Robben Island,

Door: Marc de Leeuw

Blijf op de hoogte en volg Marc

29 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Chapmeans Peak Boulders Beach, Kaap de Goede Hoop, Koninginnedag in SA, Stellenbosch, Spier Wine Estate, Zevenwacht Wine Estate, Jonkershoek Nature Reserve, Johann en Wilma, Kleiduiven Schieten, Rugby, Ouders weer weg, Camps Bay, Amy Biehl Gala, Hermanus, SHARK DIVEN en aankomend weekend de musea en Sandboarden....

Zo dat was even een kleine opsomming van alles wat ik de afgelopen weken heb gedaan en ga doen!

Het is denk wel duidelijk dat ik het nog steeds ontzettend naar me zin heb!

Op mijn stage heb ik het ook nog steeds naar me zin. De afgelopen weken verliepen niet helemaal vlekkenloos, maar het is nu wel weer op orde.

Ik ben op dit moment druk met mijn adviesrapport en hoop volgende week wat feedback te krijgen op mijn opdracht, zodat ik eventueel nog wat kan aanvullen. Wat ongetwijfeld nog wel het geval zal zijn. Maar goed, ik zit in de goede richting!

Vrijdag 11 t/m Zondag 13 April

Uitgeweest in de Hemisphere met Lydia en Barbara. Deze 2 damens had ik ontmoet tijdens het studentenweekend met de UNSA in het Krugerpark. Erg leuke avond gehad!

Op zaterdag en zondag heb ik o.a met hun nog gezellig op het strand gelegen. Aangezien de winter er aan zat te komen was dat niet verkeerd om nog even te genieten van het zonnetje.

Vrijdag 18 t/m 20 april

Eigenlijk heel erg rustig aan gedaan. Ik ben nog even naar stage gegaan om wat dingetjes op orde te maken en verder gewoon lekker gerelaxed. Dat was geen overbodige luxe, omdat het best wel een hectisch weekje was op stage.

Ouders op bezoek!

Vrijdag 25 april

Na ze 2,5 maand niet gezien te hebben was echt weer heel erg leuk om ze te zien. Ik heb ze eerst even moeten begeleiden naar mijn huis.... Wat niet al te gemakkelijk was, maar even na half 8 smorgens stonden ze toch echt voor de deur!

We hebben die middag nog samen geluncht en ik heb ze daarna nog even het kantoor laten zien van Hospitality Affairs en voorgesteld aan mijn collega's. Om mijn ouders gelijk even kennis te laten maken met het echte afrika had ik nog een tafel gereserveerd bij MAMA AFRICA.

Zaterdag 26 april

We hebben die dag een beetje rondgelopen door het waterfront en we hebben Robben Island bezocht. Voor degene die het nog niet wisten... Hier heeft Nelson Mandela een groot deel van zijn gevangenisstraf uitgezeten.
Je wordt hier heengebracht met een boot en vervolgens krijg je een rondleiding in de gevangenis door een ex gevangene. Om vervolgens nog een rondleiding te krijgen over het eiland. Je hebt overigens vanaf hier echt een schitterend uitzicht op Kaapstad.

We hebben die avond nog gegeten bij de City Grill restaurant in het Waterfront.... Dat was echt heel erg lekker!

Ik ben die avond nog uitgeweest in de Hemisphere om het afscheid te "vieren" van Ireen. Erg leuke avondgehad, ondanks een klein incidentje.... Iemand vond het zo nodig om mij een tik te verkopen... nou ben ik wel wat gewend, aangezien ik in nl ook altijd alles opvang (he Jan en Marco) Gelukkig niks ernstigs aan overgehouden. Het was verder een heel erg leuke avond!

Zondag 27 april

Na een redelijke korte nacht heb ik mijn ouders rondgeleid langs de mooie stranden die Zuid Afrika rijk. De eerste stop was bij Clifton Beach. Clifton Beach is het strand waar ik de meeste uurtjes in de zon heb door gebracht. Het strand ligt tussen de rotsen en de zee in. Clifton Beach heeft ook een Blue Flag, dat wil zeggen dat het 1 van de mooiste stranden ter wereld is.

Vervolgens zijn we naar Camps Bay gereden om daar een bakkie te doen bij Vida E Caffe, vergelijk het maar met Starbucks. Camps Bay is een beetje te vergelijk met Miami Beach. Mooi palmbomen langs het strand,dure auto's, het enige wat ontbrak waren de rondborstige dames op rollerskates. Verder is het hele plaatje compleet.

Na Camps Bay hebben we nog een korte stop gemaakt bij Hout Bay om vervolgens de Chapmeans Peak Drive af te rijden. De Chapmans Peak Drive is een 10 km lange weg tussen Hout Bay en Noordhoek in. De weg is op 600 meter boven de zee uitgehouwen. Het behoort samen met o.a. de Route 66 tot 1 van de mooiste wegen ter wereld. ondanks dat het voor mij de 2de keer was blijft het schitterend!

Na de Chapmeans Peak Drive zijn we gestopt bij Boulders Beack om Pinguins te gaan spotten. Erg grappige beesten. Vervolgens hebben we in Kalkbay gegeten bij Cape to Cuba

Maandag 28 april

Ik had die dag vrij van stage, dus daar hebben we maar even goed gebruik van gemaakt. We zijn die dag naar Cape Point gereden en daarna naar Kaap de Goede Hoop. We hebben daar nog even rondgewandeld en een foto gemaakt bij het welbekenede Kaap de Goede Hoop bord!

Woensdag 30 april

Koninginnedag is ook hier heel erg gezellig!

Bij rafiki's was een Hollandse Avond georganiseerd. "helaas" moesten ze eerste de halve finale van de CL uitzenden, maar daarna brak het feest toch echt los.

Een erg leuke avond gehad!

Donderdag 1 t/m 4 mei

Na een lichtelijk slaaptekort zijn we voor een paar dagen naar Stellenbosch vertrekken. Stellenbosch is echt een heel erg mooi plaatsje en staat bekend om zijn vele wijnlanden. We zijn dan ook op vrijdag een kleine wijntoer gaan maken.

Vrijdag 2 mei

We zijn op gestart bij Spier Wine Estate. Spier is wel een beetje het "attractiepark" onder de wijnboerderijen. Het is verschrikkelijk groot. We hebben rondgelopen daar, wat gedronken en we zijn nog met een Cheetah op de foto geweest.

Vervolgens zijn we richting Zevenwacht Wine Estate gereden. Ik wilde daar graag naar toe, omdat deze wijn ook verkocht wordt bij mijn werk. Erg lachwekkend als je ontdekt dat de rode wijn hier voor 6,50 wordt verkocht en bij de wittenburg voor maarliefst 75 euro!

We hebben daar nog picknick mand vol met lekkere dingen gekocht en de genuttigd onder het genot van een heerlijke fles rose (ja, merel ik zou toch lichtelijk jaloers worden), daarna hebben me vader en ik nog een kleine Wine Tasting gedaan. Het gevolg daarvan was dat we gelijk 3 flessen hebben gekocht....

Zaterdag 3 mei

We hebben die dag een wandeling gemaakt door het Jonkershoek Nature Reserve. Ik had daar al een keer gemountain biked, maar ik moet zeggen dat het wandelen me toch wel iets beter beviel. De watervallen waar we langsgelopen zijn waren helaas niet zo spectaculair, maar verder was het schitterend.

Zondag 4 mei

Ik kreeg die morgen een telefoontje van johann of we die avond bij hem en zijn vrouw Wilma kwamen eten in Durbanville. Johann en zijn Wilma zijn goede vrienden van mijn opa. We hebben die avond dan ook lekker bij hun gegeten.

Ik heb de rest van de week gewoon stage gelopen. Me ouders hebben uiteraard wel nog het nodige ondernomen, maar dat moeten jullie dan maar aan hun vragen!

Vrijdag 9 april

Mijn ouders waren al meegenomen door Johann en Wilma om de olijvenboerderij van hun te gaan bekijken. Ik ben door een van johanns medewerkers opgehaald en naar hun huisgebracht. Wilma heeft die avond lekker voor ons gekookt en na afloop zijn er nog de nodige borreltjes gedronken. Toch leuk z'n bar in huis!

Zaterdag 10 april

Johann, ik en mijn vader zijn die ochtend gaan kleiduiven schieten bij de Gun Valley Skietklub. Het begon wel goed, want ik schoot de eerste gelijk raak. Helaas was dit toch een soort van beginners geluk.....Wat daarna volgende was erg wisselend. Het beste wat ik had was 4 achter elkaar. toch niet verkeerd voor een beginnenling.

Na het kleiduiven schieten hebben we de rest van de middag rugby gekeken. Ik had me er nog nooit zo in verdiept, maar het is echt heel erg leuk! Helaas speelde het team uit Kaapstad, the Stormers, gelijk.

Zondag 11 mei

Was helaas alweer de laatste dag voor mijn ouders in Kaapstad.
We hebben die morgen nog uitgebreid ontbijt bij Wilma en Johann. Het was tenslotte moederdag!
Die middag nog geshopt in het waterfront(was een succces he pap en mam). Wat een ramp zeg! Ik heb volgens mij nog nooit zoveel spijkerbroeken gepast....
Die avond heb ik helaas toch afscheid moeten nemen van mijn paps en mams... Best balen!

Het waren 2 super leuke weken! Bedankt!

Dinsdag 13 mei

Ik ben die avond meegeweest met een evenement op de the Blue Train. De Blue Train is de meest luxeuse trein die er is. Het vervelende was dat we gewoon 5 gangen hebben meegegeten, onder het genot van heerlijk glas wijn. Voor de kenners... een glas Mulderbosch Sauvignon Blanc is echt heerlijk!

Vrijdag 16 mei

Er stond weer eens een date met Barbara op de planning. We hebben die avond gezellig gegeten bij restaurant in Camps Bay. Ik ben de naam even kwijt van het restaurant, maar het was erg lekker. Daarna hebben we nog even een drankje gedaan bij Cubana!

Zaterdag 17 mei

Eerst nog even gezellig met Barbara ontbeten bij Mimi's maar daarna was het toch echt tijd om weer te gaan werken. Het Amy Biehl Gala in het Grandwest Casino stond immers op de planning.

Hospitality Affairs heeft dit evement medegeorganiseerd. De avond was gevuld met allemaal leuke acts door kinderen uit de townships. Wederom een erg leuke avond met lekker eten... en heel "hard" werken

Zaterdag 24 mei

Wederom weer met Barbara opstap geweest. Ze heeft mij opgepikt en vervolgens zijn we gaan roadtrippen naar hermanus, via een erg mooie route langs de zee. Het is bijna te vergelijken met de Chapmeans Peak Drive... Hermanus is DE plek om walvissen te spotten vanaf de kust. Helaas waren we net iets te vroeg, want het begint pas in juni. Achteraf hoorde ik dat ze de volgende dag wel gespot waren.. Volgende keer beter!

We hebben die avond nog gegeten bij Cubana in Hermanus en nog een filmpje gekeken. We zijn vroeg naar bed gegaan, omdat de Shark Dive de volgende dag op de planning stond!

Zondag 25 mei

Na een erg korte nacht, om 5 uur ging de wekker, zijn we vertrokken naar Gansbaai om daar te gaan Shark Diven!

Rond een uurtje of 8 vertrokken we de zee op. Na ongeveer 25 min waren we in de buurt van Dyer Island. Dyer Island is, zoals de begeleider zei, de macdonalds onder de haaien. Op Dyer Island zitten een paar 1000 zeehonden. Ideaal dus voor de The Great White Shark om zijn buikje rond te eten. In het water werd een soort van visolie gestrooid om de haaien te lokken. Ze voeren ze niet, omdat anders het leefpatroon van de haai verstoren. Na ongeveer 10 a 15 min kwam de eerste haai aanzwemmen. Die zetten gelijk even zijn tanden in de kooi om de spanning nog een beetje op te voeren... En Bedankt!

Bij de 2de duik waren wij aan de beurt. Het was echt supergaaf! Oog in oog met "the great White". Gelukkig mochten we ook nog een 2de duik doen. De laatste haai, vlak voordat we eruit gingen, passeerde mij echt op iets meer dan 10 cm!

Daar krijg je echt een Kick van!

Zo, tot zoveer de afgelopen weken!

Voor komend weekend staan er de nodige culturele uitstapjes op de planning.Zo staat er een bezoekje op de planning aan Gasteel de Goede Hoop, The Slave Lodge, SA National Gallery en het District Six museum.
Oja, en ik ga misschien ook nog Sandboarden.

Dan nog even de wat actuele zaken. Zoals jullie wellicht al weten was het de afgelopen weken erg onrustig in Zuid Afrika door de Xenophobic Attacks. Ik heb gelukkig niks van de aanvallen meegekregen, maar bij ons in de straat zit een kerk vol met vluchtelingen. Het was afgelopen zaterdag wel een vreemde gewaarwoording toen er opeens allemaal vluchtelingen voor de deur stonden. Het komt dan ineens wel heel dichtbij!

De rust is gelukkig wel weer teruggekeerd, dus het is te hopen dat de mensen snel weer terug kunnen naar hun huizen, althans naar wat daar nog van over is......

Voor de foto's van de afgelopen maanden kunnen jullie weer terecht op:
www.marc87.hyves.nl

• 29 Mei 2008 - 21:51

Maaike:

Haha zo heeft er één een hele verhaal getypt;)
    Shark dive klinkt eng! haha..Veel plezier nog!
    xx Maaike

• 29 Mei 2008 - 22:12

Marco:

Wat een lang verhaal... Ik verwacht de volgende update iets sneller!
    Wat betreft die "tik", je zal hem wel (weer) verdiend hebben! Wees blij dat je hem in de kroeg moest incasseren en je heel huids uit de sharkdive bent gekomen ;)
    Toffe verhalen weer gozer, Enjoy!
    xx

• 29 Mei 2008 - 22:12

Marco:

Wat een lang verhaal... Ik verwacht de volgende update iets sneller!
    Toffe verhalen weer gozer, Enjoy!
    xx

• 30 Mei 2008 - 06:09

Marian:

Goedemorgen Marcie!!
    Duurt even, maar dan heb je ook wat!We hebben heerlijke weken gehad bij jou!!Werk ze vandaag en veel plezier in het weekend!!
    Dikke kus,knuffel en drukkie van je mammie!!

• 30 Mei 2008 - 06:42

Ruud & Florina:

Hallo Marc, ik dacht dat wij wat hadden meegenaakt tijdens onze vakantie maar jij kan er echt wat van. Ontzettend leuk om allemaal te lezen en te horen. Geniet er maar veel van en we blijven je volgen. Liefs, Ruud & Florina

• 30 Mei 2008 - 12:34

Anneke:

Hoi Marc, wat een verhaal, hoorde natuurlijk veel van je vader en moeder maar het is toch wel heel leuk weer wat van jou te lezen! Je hebt al veel gedaan en je hebt nog veel gepland staan, geniet er maar lekker van! We blijven je volgen!
    Dikke kus XXX Anneke

• 30 Mei 2008 - 17:25

Merel:

Ja Marc, wrijf het er nog maar even in! Stik jaloers WAS ik op die rose van jouw, maar nu heb ik ook eindelijk een vreselijk lekkere rose ontdekt:)
    Als trouwe hond heb ik je verhaal weer doorgespit en het eind gehaald en ik kan je vertellen dat ondanks ik al je verhalen al gehoord had, het een heel leuk stuk was om te lezen!!!!!

De tijd vliegt voorbij en voor je het weet zitten we weer in Nederland. Nog maar even niet aan denken!
    Geniet er nog lekker van!

Liefs

• 31 Mei 2008 - 09:51

Michelle:

Heej Broertje,

Het is je weer gelukt om een leuk verhaal te schrijven! Ik vind het toch wel erg jammer dat ik niet langs kan komen! Had graag door jou door kaapstad geleid willen worden! Misschien in de toekomst! Gaan we voor!

Liefs, Mies (K)

• 31 Mei 2008 - 17:08

Thomas:

beste marc,

jongen goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. hopelijk heb je niet al te veel last van de onrusten in johannesburg! hier alles wel

mvg

thomas

• 02 Juni 2008 - 19:00

Nancy:

Klinkt super zeg! Ik krijg alweer kriebels. Ik heb gelijk onze foto's weer gekeken. Wel voorzichtig doen he!? Leuk dat paps en mams langs zijn geweest!
    Van de foto's in de kranten en de beelden wordt je echt niet blij! Vreselijk! Hopelijk wordt het snel rustiger.
    Wanneer kom je eigenlijk weer terug? Nog even genieten!!!!!!

Tot snel
    Liefs
    Nancy

• 02 Juli 2008 - 19:21

Rob:

He Gozer, tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen. Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen en ik moet zeggen dat ik jaloers op je ben. Wat een tijd maak jij daar mee man.De foto's zijn ook gaaf om te zien.
    Marc, heel veel groeten van Rob en Merian